1. Skolens navn: Langkær Gymnasium og HF |
2. Eksamensnummer:
242 |
3. Forsøgets tema og titel:
Anvendelse af TI-92 symbolregneren
i matematik på obligatorisk niveau |
4. Deltagende fag:
Matematik
(Fysik) |
5. Hold og niveau:
1gm og 2gm
obl. niveau |
6. Antal lærere:
2 |
7. Periode for forsøget:
Skoleårene
1996/97 og 1997/98 |
8. Formål:
- Hvilke ændringer i de nuværende
stofområder lægger brugen af symbolregneren TI-92
op til?
- Hvad betyder TI-92 for opgavetyper i den daglige undervisning
og til den skriftlige eksamen?
- Hvad betyder TI-92eren for indlæringsprocessen?
Vil den give større regnefærdigheder og mindre matematisk
forståelse? Eller måske omvendt?
- Er der tidsgevinst eller tidstab ved at anvende TI-92 i undervisningen?
|
9. Indhold:
Da udgangspunktet for forsøget har
været den gældende bekendtgørelse, var de
faglige emner givet på forhånd.
Planlægningen har derfor bestået i, at lærerne
hver gang et nyt emne kom på banen, har måttet tage
stilling til, hvordan emnet skulle behandles i den nye situation.
Hvor kunne maskinen støtte indlæringen? Hvilke færdigheder
skulle eleverne opnå maskinelt i dette emne?
Denne stillingtagen er blevet udmøntet i de noter,
som eleverne har fået udleveret. Omkring halvdelen af deres
pensum er blevet nyskrevet med TI-92-mulighederne direkte indskrevet
i teksten. I den anden halvdel af pensum er der brugt traditionelle
noter/lærerbøger, hvor eleverne blot har fået
supplementsnoter om TI-92erens muligheder i dette emne.
Tilrettelæggelsen bestod også i at fremstille
opgaver bl.a. til afleveringsbrug. Opgaver, som kunne vise TI-92erens
muligheder. Samtidig var det naturligvis nødvendigt at
afgøre, hvilke af de traditionelle opgavetyper, der nu
blev væsentlig lettere eller måske overflødige.
|
10. Vurdering:
De væsentligste konklusioner
- Eleverne er glade for at have TI-92 til rådighed.
- Maskinerne er med til at give en mere varieret undervisning.
- Maskinen kan hjælpe de svagere elever i gang, så
de kan komme længere i opgaverne end ellers.
- Eleverne har fået nye angrebsmuligheder, og de jonglerer
rundt mellem dem på fornuftig vis.
- Hverken de gamle matematiske dyder eller kreativiteten er
væk.
- De elementære færdigheder afviger ikke markant
fra andre klasser efter matematiklærerens mening, mens
eleverne selv føler, at TI-92eren har forringet
deres elementære færdigheder uden maskine.
- Matematisk indsigt og elementære færdigheder
følges stort set ad, hvis vi ser bort fra den svageste
tredjedel af eleverne.
- Matematiklæreren: Vi kommer tættere på
begrebsdannelsen, idet regnefejl bliver et stort set ukendt begreb.
Halvdelen af eleverne: Maskinen ødelægger undertiden
forståelsen af matematiske begreber.
- Det er ikke muligt at se forskelle i pigers og drenges færdigheder
efter de to år med maskinen.
|
11. Hvor mange timer har forsøget modtaget
i støtte fra
a: Gymnasieafdelingen?
b: Andre?
225 timer pr. år i hvert af de to år
fra Gymnasieafdelingen |
12. Hvor mange timer er der i alt brugt til
at planlægge, evaluere og rapportere forsøget?
Omkring 500 timer i alt over de to år. |
13: Kontaktperson:
Erling Baastrup, Langkær Gymnasium og
HF (matematik)
Jens Peter Touborg, Langkær Gymnasium og HF (fysik) |