De væsentligste konklusioner
- Eleverne er glade for at have TI-92 til rådighed.
- Maskinerne er med til at give en mere varieret undervisning.
- Maskinen kan hjælpe de svagere elever i gang, så de kan komme længere i opgaverne end ellers.
- Eleverne har fået nye angrebsmuligheder, og de jonglerer rundt mellem dem på fornuftig vis.
- Hverken de gamle matematiske dyder eller kreativiteten er væk.
- De elementære færdigheder afviger ikke markant fra andre klasser efter matematiklærerens mening, mens eleverne selv føler, at TI-92’eren har forringet deres elementære færdigheder uden maskine.
- Matematisk indsigt og elementære færdigheder følges stort set ad, hvis vi ser bort fra den svageste tredjedel.
- Matematiklæreren: Vi kommer tættere på begrebsdannelsen, idet regnefejl bliver et stort set ukendt begreb.
Halvdelen af eleverne: Maskinen ødelægger undertiden forståelsen af matematiske begreber.
- Det er ikke muligt at se forskelle i pigers og drenges færdigheder efter de to år med maskinen.
Langkær August 1998 - HTML-version opsat af J. Kristian K. Nielsen <jkkn@jkkn.dk> d. 29. august 1998
|