Rapport Forrige Næste

Indhold

Da udgangspunktet for forsøget har været den gældende bekendtgørelse, var de faglige emner givet på forhånd.
Planlægningen har derfor bestået i, at lærerne hver gang et nyt emne kom på banen, har måttet tage stilling til, hvordan emnet skulle behandles i den nye situation. Hvor kunne maskinen støtte indlæringen? Hvilke færdigheder skulle eleverne opnå maskinelt i dette emne?
Denne stillingtagen er blevet udmøntet i de noter, som eleverne har fået udleveret. Omkring halvdelen af deres pensum er blevet nyskrevet med TI-92-mulighederne direkte indskrevet i teksten. I den anden halvdel af pensum er der brugt traditionelle noter/lærerbøger, hvor eleverne blot har fået supplementsnoter om TI-92’erens muligheder i dette emne.
Tilrettelæggelsen bestod også i at fremstille opgaver bl.a. til afleveringsbrug. Opgaver, som kunne vise TI-92’erens muligheder. Samtidig var det naturligvis nødvendigt at afgøre, hvilke af de traditionelle opgavetyper, der nu blev væsentlig lettere eller måske overflødige.

Forløbet er set i det store perspektiv forløbet meget tilfredsstillende, men det skal understreges, at det ikke er den simpleste ting i verden at lære elever at bruge en avanceret symbolregner samtidig med, at de skal begynde deres gymnasiale matematikkarriere. Der kom lidt for meget fokus på maskinen i starten af forløbet, og en del elever var frustrerede midt i 1g - men det fortog sig stille og roligt. En stor fordel var det, at de indledende rutiner blev taget op af to lærere.


Langkær August 1998 - HTML-version opsat af J. Kristian K. Nielsen <jkkn@jkkn.dk> d. 29. august 1998
Rapport Forrige Næste